1. 101.
    +1
    @98 bak kardeşim diyorsun ki "iyiyi ve kötüyü yarataran tanrıdır." kendi ağzınla söylüyorsun. daha sonra ise "tanrı kötülüğü de yaratarak ilk kötülüğü yapmıştır." diyorsun.

    buradaki mantık açmazını farkedemiyorsun ama. iyi ve kötüyü tanrı yaratmışsa tanrı iyi ve kötü kavramlarının üstündedir. ama sen "tanrı kötülüğü yaratarak ilk kötülüğü yapmıştır." diyerek onu yarattığı şeyi kullanarak tanımlamış oluyorsun. tanrıyı kötülüğü yaratmadan öncesi ve sonrası diye ikiye ayırmış oluyorsun. yani kötülük yaratılmadanki tanrı, kötülükten sonraki tanrıdan farklıdır demiş oluyorsun. ancak tanrı sonsuz kudrettir. sonsuzluğu ikiye bölemezsin. tanrı birdir ve o birlik öncesi ve sonrası olarak ikiye ayrılamaz ve tanrı zamanı yaratandır. zamandan münezzeh olanın da öncesi ve sonrası olamaz.

    o yüzden allah'ın kendisini tanımlamak için kullandığı her ifade insan aklının havsalasının alabileceği sonsuz büyüklüteki aslının sınırılı değerdeki alt formlarıdır.

    insan aklı ise sonsuzu algılayamaz. o yüzden mükemmel iyinin ya da mükemmel adaletin ne olduğunun bilgisine sahip olamayız. mükemmel, var olanın her zaman daha iyisinin de var olabileceği gerçeğini açığa çıkaran bir sıfattır. aynı sonsuzun her sayısal değerin daha büyüğünün de var olabileceğini açığa çıkarması gibi. sonsuzluk ve mükemmelliğin ne olduğunu kavrayamasak da onların kapsadığı sınırılı değerlerin farkına varabiliyoruz. o yüzden tanrı "ben adaletliyim" diyorsa bizim bu ifadeden anladığımız adalet tanrı katındaki "mükemmel adalet" in bir yansımasıdır sadece. sınırlı bir alt formudur.

    o yüzden tanrının ne olduğunu bilemesek de ne olmadığını bilebiliyoruz.
    ···
   tümünü göster