-
1.
+6 -1Taklaya gelir mi Tanrı?
Spinoza’yı da düşündüren sorudur.
Bu soru onu o kadar meşgul etmiştir ki, kendisi inançları pratik ve metafizik olarak dışlarken; ancak kendi uslamlaması ile meşhur tanrı görüşünü ortaya koymuştu. Belki de batı metafiziğinin öncüllerine bu kadar bağlı olmasa, daha cesur olsa kendisi de diğer anlayıştaki tanrıyı reddedecekti.
Evet, Tanrı’nın hata yapması mümkün mü?
-
2.
+1Tanrı hata yapmasa insanı yaratmazdı
-
3.
+2Tanrı takla atarmı lan hiç amcuk
-
4.
+1Tanrı yok ki
-
5.
+1tanrı keriz mi de başarısızlığa uğrasın?
-
6.
+1tanrı ne
-
7.
+2Bunu tanrıya sorsana delikanli
-
8.
+1Beni yaratırken biraz hata yapmış olabilir
-
9.
0hata görecelidir. kişiye göre değişir.bu kadar isyancı insanı görünce hata yaptığını düşünüyoruz ama biz onun gibi düşünemeyiz haşa.
-
10.
+1
-
11.
+1Bize tanıtılan, anlatılan tanrı uğramaz. Asıl olay tanrı ya bize anlatıldığı gibi değilse? Dünya üzerinde 4000 tane din var. islam sadece bunlardan biri. Geriye kalan 3999 dini araştırmadığımız müddetçe kafamızda hep bir soru işareti kalacak bence.
-
12.
0öncelikle iddiayı ve irdelemeyi rasyonalite üzerine kurulu ve avrupada aydınlanma sürecini başlatacak bir sürecin parçası olarak görmekte fayda var.
ne demeye çalışıyorum? descartes da aynı soruları sordu, çok farklı değildi, kendisi daha ilksel, primitif, bir felsefe yapmış dahi olsa, spinoza'nın irdelemenin motivasyonu açısından çok da başka yerde durduğunu iddia etmek zordur.
peki neden teo üzerine yapılan eleştirilerin radikalleşmesi yılları buldu? tanrı'nın taklaya gelip gelmeyeceği bir yana, bu soruyu sorabiliyor olmanın çeşitli zeminlere ihtiyacı vardır. demokrasi gibi.
descartes'ın cogito ergo sum'u sadece ontolojik bir önerme midir? elbette hayır. olabiliyor olmanın koşulunu imparatorun, iktidarın elinden alan bir önermedir de aynı zamanda. ki başına iş açmıştır.
hume da aynı durumdadır. nedenselliği yerle yeksan ettikten sonra kitabının sonlarına doğru "ama tanrı da olabilir galiba" gibi saçma sapan, dayanaksız bir yere bağlamıştır.
yani sorun aslında tanrı'nın taklaya gelip gelemeyeceği değildir. sorun, yarattığımız tanrıların taklaya gelebileceğini ne zaman açıkça dile getirebileceğimizdir.
edit: imla -
13.
0Tanrı hata yapar. ilk ve en belirgin hatası kötülük veya şeytandır. Tabii dini ele alırsak.
-
-
1.
0dur ulan düşündümde, ya her şey planlıysa? Tanrı bizim onun hata yaptığını sanmamızı istiyorsa?
-
1.