1. 126.
    0
    @1 sözü geçen bilim adamlarının ettiğ bi kaç cümleyi bağlamından koparıp alırsan yanlış bi çıkarım yapmış olursun. o insanlar ne üzerine ve hangi konumda o sözleri söyledi acaba. dostoıyevskinin sözünü hiç duymadım çünkü adam zaten koyu hristiyandır. diğerleri de başka zamanlarda başka sözler etmiştir.

    - dinde zorlama yoktur. cidden yoktur. dinibn özünde ve öğretisinde olmayan şeyler toplumlar tarafından kendi konumnlarına göre farklı tarzlarda yorumlanır.

    - insan az ya da çok bi irade sahibi değil mi. seçimler yaparız. tanrının neyi seçeceğimi bilmesi benim amacımı değiştirmez. sınırlı aklımla belki de tanrısal bir büyüklüğü kavrayamıyorum. senin kavradıkların şu anki durumunla ilgili. elli yıl sonra çoık başka şeyler düşünebnilirsin. evet. herkes bilir ki insanları değişir, düşünceleri de değişir

    - din veya şeriat getirenler insanlardan para, mal, mülk, mevki mi istediler. asıl davetleri saf ahlaki bir yaşam sürdürmektir

    - tanrı fikrini elbette sorgulamak gerekir. ama senin bahsettiğin ve eleştirdiğin tanrı neden benim tanrım olsun ki. senin de yaşadığın toplumdan, gördüklerinden duyduklarından ve okuduklarından tasarladığın bi tanrı imgesi var. ama bu sana ait bi imge. o benim tanrım değil ki.

    - ateistlik niye dindarlıktan daha saygıdeğer olsun panpa. boş laf. din varoluşusal bir ihtiyaçtır. bu bir olgudur. bir insan dindar ve ahlaklı da olabilir, ateist de ahlaklı bir insan olabilir. tersi de vardır elbette

    - tanrının cezalandırması da bi fikir ve acaba bunun anlamı ne. eline bi kırbaç alıp sırtımızda mı şaklatacak. ya da o kazan senin bu kazan senin adam mı yakacak. gerçekte senin eleştirdiğin halk yığınlarının inandığı tanrı aslında. ama dinler tarihindeki büyük zekalar ve azizlerin çizdiği resim çok farklı.

    bence dini böyle kaba bir söylemle değil de daha rafine bir şekilde anlamak gerekir. bunu atesit panpalara da tavisye ederim. yani boru değil ortada ciddi bir teolojik sanat, estetik, mimari, şiir, bilim, birikim... var ve onlar insanlığın ortak malıdır.

    tanrıyı bi ceza yargıcı gibi düşünmenin yanılgısı. namaz kılmazsan oruç tutmazsam beni neden yakacak. bedenle yapılan ibadetler sanırım kişinin yaşam akışında kapılıp gitmeyi önlemek, durup bi nefeslenmek, kafa karışıklığı durumlarında bi tür içe dönemk teknikleriyel alakalı bir durum. et yememek, nefes alma yöntemleri, sohbet, ilahiler, mistik deneyimler hep bunu gibi noktaların görünümleridir.
    Tümünü Göster
    ···
   tümünü göster